Islam..bukan sekadar tertulis atas kad pengenalan..

Sebelum saya mulakan entry ni, saya nak mintak maaf awal² kalau ada sesiapa terguris hati bila dah baca nanti..entry ni sekadar nak share pendapat..Saya pon bukanlah pandai sangat bab² agama ni dan bukanlah alim ulamak nak ulas bab² fiqah, tauhid, ibadah, tajwid dan sebagainya..tapi cukuplah ilmu di dada untuk membezakan yang mana buruk dan yang mana baik, yang mana dosa, yang mana pahala..


Saya pon tak terlepas dari buat dosa, lagi² waktu usia remaja ni....dugaan dan cabaran hidup makin besar..usia remaja inilah yg akn membentuk diri kita pada masa depan kelak..byk yg kta perlu kenali dan perbaiki diri untk mndpatkn masa depan yg cerah...yg paling pntg dgn isu remaja skrg, kena jaga pergaulan dan hubungan sesama kwn..tmbahan pula hubungan dengan kwn yg x sejantina dgn kta yg rapt dengan kita.. Dan kita sebagai manusia ni pon bukan la 100% perfect..mesti sikit pon ada cacat celanya..Kena selalu muhasabah diri..


Okaylah, actually entry ni bukanlah pasal hal² peribadi saya..tu just mukadimah jer..panjang giler mukadimah ingatkan dah start cerita tujuan sebenar entry ni di type..Eh dah², makin banyak pulak aku merapu ni..


I have 3 issues that I wanna bring up in this entry:


Situasi 1:


Di suatu hari yang damai di atas rig tengah² lautan asmara, kawan sekelasku bertanya kepadaku ketika kami sedang beratur untuk mengambil makanan,


"Eh Fiz, aku tengok kau ni concern sangat lah dengan apa yang kau                                                      makan..porkbabi kau tak makan, daging dengan ayam tak halal pon kau tak ambik..asyik makan ikan dengan sayur jer..tak boring ker?"


Aku diam disitu tak terus menjawab soalan beliau..


"Aku ada kawan, dia muslim jugak, tapi dia makan jer pork babi semua..takde hal pon"


*Gulp*...Terkedu aku di situ..


Situasi 2:


Di sebuah majlis formal yang di organize by the company, sedang aku rancak berbual dengan rakanku, ada seorang teman kepada kwn sekelas  menyuakan wine air kencing setan ke arahku..dengan sopan santun aku menolak,


"No, thank you..I don't take alcohol"

"Oh, I'm so sorry..I don't know you don't drink wine"

"Don't get me wrong, not that I don't take it, it's because I can't drink alcohol at all..As a muslim, we are forbidden to drink any kind of alcohol"

"Really, I have a muslim friend as well, and he drinks beer, wine, whiskey when we had a party or when we went to club"



*Gulp kuasa dua!!*...Aku memang tak tau nak jawab apa weh..serius aku malu dengan diri aku sendiri sebab aku tak boleh bagi a good answer for him to understand the situation..


Situasi 3: 


Ketika seorang perempuan sedang membetulkan hijab yg dipakainya, seorg lelaki (a guy) yang agak curious dengan apa yang perempuan itu tengah buat pon bertanya,


"So I can't see your hair? Why?"

"Ooh..because I'm bald..Hahahaha *laugh my lung out*.."No, I can't show my hair to anyone who doesn't have a blood relation with me except my husband after I've reached puberty"

"I guess, your husband is lucky to see your hair"

"Kind of, I'm specially made for my husband *sambil tersipu²*"

"But why I see some of our colleagues, who also a muslim don't cover their hair"



*Gulp kuasa tiga!!*


First of all, no offense kepada kawan² blogger yang tak pakai tudung *lagi* yer..Saya doakan insyaAllah satu hari nanti akan terbuka pintu hati untuk berhijab..InsyaAllah..





But again, how am I going to answer them?

Kalau korang la what is the best answer you can explain to this group of people yang obviously bukan Islam, supaya dieorang tak salah paham..You all jangan expect la dieorang tau semua benda yang orang Islam tak boleh buat, makan, minum dan sebagai nya..Mungkin non-muslim dekat Malaysia, most of them, faham dengan Islam sebabnya, mereka² ni dah bergaul dengan rakan² yang majority nya orang Islam dekat Malaysia..Tapi macam mana pulak dengan mat² dan minah² saleh out there?

Korang rasa apa yang dieorang (non-muslim) ni pikir pasal Islam, bila dieorang dapat tau yang sebenar nya orang Islam tak boleh minum arak, tapi kawan2 Islam mereka minum malah lebih hebat dari mereka..

Takkan nak jawab, "kubur asing², lantak dieorang la nak minum arak ker, nak makan babi ker kan?..nanti menjawab la dengan Tuhan.."..nampak kurang matang dan jahil kalau aku jawab macam tu..

Jawapan yang selalu aku jawab,

"I think it depends on individual, if they think what they did is not right for them to do, they should stop doing it"

Sepanjang saya kerja overseas ni, 3 issue ni lah yang selalu depa dok tanya dekat saya..ada banyak lagi issue² lain yang dieorg tanyer..ramai gak yang interested sangat nak tau kenapa orang lelaki muslim boleh kahwin 4..Wahhh korang lelaki memang suka la kan bab² kahwin banyak² ni kan..selalu aku bagi contoh terbaik dari Rasulullah masa zaman perang dulu..ramai perempuan² yang kehilangan suami di medan peperangan, so Islam bagi kahwin lebih dari satu sebab nak jaga maruah wanita² Islam yang kehilangan suami supaya tak jadi buah mulut orang..Tapi orang kita sekarang ni, bukan sebab nak jaga maruah kaum wanita tapi sebab NAFSU!! benci tau...

So, what say you? Maybe you all boleh tolong saya to come up with the helpful, best, simple answer and most importantly, tak bagi golongan² yang tak tau ni tak confuse dengan situation yang melanda umat Islam sekarang ni..

Labels:

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

uLiKe i lIkE

ULiKe i lIkE

Labels

My Blog List

Coretan yang lepas

get this widget here

....................................

Dia tahu yang dia itu tahu..
dia adalah bijak.... ikutilah dia.

Dia tidak tahu yang dia tahu..
dia kurang bijak... bimbinglah dia.

Dia tahu yang dia tidak tahu..
dia adalah bodoh.. ajarkan dia.

Dia tidak tahu yang dia tidak tahu..
Dia adalah bodoh sombong......
jauhilah dia.

Lelaki Soleh

1)Sentiasa taat kpd Allah S.W.T dan Rasulullah S.A.W.

2)Jihad Fisabilillah adalah matlamat dan program hidupnya.

3)Mati Syahid adalah cita-cita hidup yg tertinggi.

4)Sabar dalam menghadapi ujian dan cubaan dari Allah.
5)Ikhlas dalam beramal.

6)Kampung akhirat menjadi tujuan utama hidupnya.

7)Sangat takut kepada ujian Allah dan ancamannya.

8)Selalu memohon ampun atas segala dosa-dosanya.

9)Zuhud dgn dunia tetapi tidak meninggalkannya.

10)Solat malam menjadi rutin harian.

11)Tawakal penuh kpd Allah dan tidak mengeluh kecuali kpd Allah Taala.

12)Selalu berinfaq baik dalam keadaan lapang mahupun sempit.

13)Menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin dan ukhwah di antara mereka.

14)Sangat kuat amar maaruf dan nahi mungkarnya.

15)Sangat kuat memegang amanah,janji dan kerahsiaan.

16)Pemaaf dan lapang dada dalam menghadapi kebodohan manusia,sentiasa saling mengingatkan sesama ikhwan dan tawadhu' penuh kpd Allah S.W.T.

17)Kasih sayang dan penuh pengertian kpd keluarga.

anda pengunjung ke

Tugas-tugas dan kewajipan lelaki soleh:

1)Mencari nafkah(belanja hidup)

2)Berjihad Fisabilillah.

3)Melindungi dan membela kaum yg lemah dan tertindas.

4)Memimpin,mendidik dan berlaku adil terhadap isteri.

CaBuTaN BeRtUaH

.......................................

KaLaM uKhuWaH


ShoutMix chat widget

Asma al-Husna

TeRkInI PaLeStIn

WeLcOmE To mY BlOg


WeLcOmE To mY BlOg


RuGi x cUbA

IsLaMiC CaLEnDaR


..:::::::: WaKtU SOlAt ::::::::..

Powered by Blogger.

Popular Posts

Followers